Провал захисту: спроба Кремля врятувати «АвтоВАЗ» лише прискорила захоплення ринку іномарками
21 Листопада 17:07
Російський автогігант «АвтоВАЗ», основний виробник автомобілів Lada, переживає глибоку кризу продажів у 2025 році. Про це пише видання «Новая газета», передає «Комерсант Український».
За оцінкою глави компанії Максима Соколова, продажі впали на чверть порівняно з 2024 роком, склавши лише близько 370 тисяч одиниць (включно з експортом).
Криза сталася навіть на тлі спроб Кремля запровадити захисні тарифи, що лише прискорило заміщення російських автомобілів китайськими.
Найбільш показовим є те, що спад продажів Lada відбувся всуперепереч прямим урядовим зусиллям підтримати вітчизняного виробника:
- Відкладена допомога: У жовтні уряд планував запровадити нові, різко збільшені тарифи утилізаційного збору (утильзбору) на імпортні автомобілі. Це мало б зробити іномарки значно дорожчими та стимулювати попит на Lada.
- Ефект бумеранга: Через суспільний протест тарифи двічі переносили. Цей період невизначеності спровокував, навпаки, сплеск імпорту, оскільки росіяни прагнули встигнути придбати іномарки за старими цінами. Таким чином, державна спроба захистити «АвтоВАЗ» створила ідеальні умови для конкурентів.
У результаті, частка автомобілів Lada на внутрішньому ринку скоротилася з 25% до 20% за перші 10 місяців 2025 року.
Стратегічне заміщення Китаєм
Падіння продажів «АвтоВАЗу» є прямим наслідком виходу західних компаній (як-от Renault, який раніше контролював завод) та санкцій, що обмежили доступ до ключових технологій.
Ситуацією негайно скористався китайський автопром. Китайські бренди, які не мають жодних моральних чи політичних обмежень щодо роботи в росії, агресивно захоплюють звільнені ніші.
- «Викруткове виробництво»: Китайські компанії активно відкривають на території рф так зване «викруткове виробництво» — складання автомобілів з готових комплектів.
- Підтримка Кремля: Ця тенденція підтримується російською владою, оскільки вона забезпечує регіонам нові робочі місця та дає російським фахівцям доступ до нових (китайських) технологій. Фактично, Москва обмінює суверенітет у ключовій промисловості на ілюзію зайнятості.
Соціальні та економічні наслідки
Криза продажів вже мала прямі наслідки для десятків тисяч працівників «АвтоВАЗу» та суміжних підприємств:
У вересні «АвтоВАЗ» перевів виробництво на скорочений чотириденний робочий тиждень, який може тривати до шести місяців.
На тлі зниження зарплат робітники заводу, де працює близько 40 тисяч осіб, масово звільняються.