Роботизований персонал та підвищення цін. Як зміниться сфера обслуговування до кінця 2024?
27 Липня 2024 11:25
ЕКСКЛЮЗИВ
Повномасштабна війна завдала нищівного удару по українському бізнесу. Лише за 6 тижнів великого вторгнення росії малий і середній бізнес втратили понад 83 млрд доларів США (дослідження Advanter Group). За 2 роки ситуація змінилась. Велика кількість компаній повернулась на ринок, а разом з ними значна частина робочих кадрів. Але у 2024 з’являються нові виклики. «Комерсант український»
розібрався, як зміниться сфера обслуговування в Україні: чи стане гіршим сервіс, і на що скаржаться вже сьогодні українські споживачі? Що у результаті обере ресторанний бізнес — підвищення цін та гарний сервіс чи доступність та заміну персоналу на роботів?
Головне Управління Держпродспоживслужби в м. Києві спеціально для «Комерсант український» зазначає, бізнес фактично адаптувався до війни та після всіх заходів забезпечив себе додатковими електропостачанням, водопостачанням та теплопостачанням.
«Сьогодні можна пишатися українським бізнесом, бізнесом міста Києва, який функціонує, який працює в таких складних умовах», — Олег Рубан Керівник Головного Управління Держпродспоживслужби в м. Києві
Що стосується скарг громадян на ті чи інші послуги, то з початком повномасштабного вторгнення їх було дуже мало, каже Рубан. Втім, з початком розвитку бізнесу, а це характерно для мегаполісів, кількість скарг збільшилася в рази.
«Якщо на початку повномасштабного вторгнення ми фіксували по Києву від 20 до 50 звернень на місяць, то сьогодні це вже 15-20 на день. Звернення пов’язані з недоброякісним наданням послуг, якістю харчових продуктів і інших житлово-комунальних послуг», — Олег Рубан
Попри це в Україні розвивається соціально відповідальний бізнес, який допомагає військовим. А у Держпродспоживслужбі віднайшли баланс та компроміс між бізнесом, державою та ситуацією, яка склалася, запевняє Олег Рубан. Державні органи перетворюються у сервісні організації, мета яких допомогти. Зокрема, вирішити питання, пов’язані з безпечністю харчових продуктів. У випадку існування загрози для життя і здоров’я немає ніяких компромісів, додає очільник Головного Управління Держпродспоживслужби в м. Києві.
НАПРИКІНЦІ 2024 РЕСТОРАННИЙ БІЗНЕС ЗМІНИТЬСЯ
Директорка компанії “Ресторанний консалтинг” Ольга Насонова каже, зміни відбуваються кожного дня. І хоча ресторатори, як підприємці, намагаються пристосуватися до ситуації, сьогодні з’являються нові виклики.
«Наприклад, у 2022 не було проблем з персоналом. Бо ті, хто залишився були готові працювати навіть за їжу і мінімальну зарплатню. Також не було різкого підвищення цін на продукти. А у 2024 році все почало змінюватися», — Ольга Насонова
До складнощів, пов’язаних з війною, додалися проблеми, пов’язані з електрикою, персоналом та підвищенням комунальних послуг, каже директорка компанії “Ресторанний консалтинг”. Якщо до війни на комуналку звичайний заклад витрачав 0,5-1,5% від своїх доходів, то зараз — 5-10%.
Почнуть так само рости зарплати персоналу. До війни кухар в Києві в середньому мав 800-900 грн за зміну, сьогодні — 1500 тис. Ольга Насонова зазначає, ми багато років поєднували чудовий сервіс і доступні ціни, але сьогодні треба обирати.
«Наприкінці 2024 року ресторанний бізнес зміниться. Ціни зросли на 40-50%. Підвищення вартості електрики міняє бізнес-модель. Зараз бізнес в тому стані, що щось треба погіршувати. Я вже бачу, що скорочується меню, підвищуються ціни», — Ольга Насонова
Отже, підсумовує директорка компанії “Ресторанний консалтинг», бізнес почне вибирати.
- Або заклад залишиться доступним і дешевим, але при цьому погіршиться сервіс: працюватиме менше персоналу, збільшиться час обслуговування, або взагалі перейде на самообслуговування.
«Цікаво, як Mcdonalds бачить майбутнє. І що буде через 5-10 років. Коли я побачила, що в закладах поставили екрани самообслуговування, то зрозуміла, що бізнес почне економити на персоналі. Mcdonalds передбачив роботизацію працівників, — Ольга Насонова
- Або ресторани оберуть іншу бізнес-модель — підвищити ціни та працювати як раніше.
ДЕФІЦИТ ПЕРСОНАЛУ ЯК ФАКТОР НЕГАТИВНОГО ВПЛИВУ НА БІЗНЕС
Сьогодні постає велике питання, чи є зараз в Україні ринок праці як такий, каже провідна наукова співробітниця Інституту демографії та соціальних досліджень імені М.В. Птухи НАН України, кандидатка економічних наук Лідія Ткаченко в ексклюзивному коментарі для «Комерсант український».
«Великий міграційний відплив та мобілізація мають великий вплив на ринок праці. Під час війни не діють ринкові механізми вільно. Стає менше конкуренції, більше адміністративних регулювань», — Лідія Ткаченко
Дані пенсійного фонду за II-III квартал 2024 покажуть, що буде із чисельністю, наприклад, застрахованих осіб, за яких сплачується ЄСВ (обов’язкові відрахування на загальнодержавне соціальне страхування). Бо якщо до сьогодні — це 9-10 млн осіб, то у зв’язку з посиленням мобілізації люди можуть звільнятися.
«На бізнес, роботодавця покладено додаткові обов’язки. Зокрема, інформування, передачу даних про осіб призовного віку. Це може привести до звільнення осіб призовного віку», — Лідія Ткаченко
Науковиця підсумовує, війна на економіку впливає дуже негативно, особливо, коли вона була слабкою і без того. І найбільшою проблемою для будь-якої сфери обслуговування стане демографічний чинник, каже провідна наукова співробітниця Інституту демографії та соціальних досліджень імені М.В. Птухи.
ЩО РОБИТЬ ДЕРЖАВА ДЛЯ БІЗНЕСУ?
Варто зазначити, держава пропонує чимало ініціатив, що допомагають зберегти бізнес, робочі місця та підтримати економіку України.
- Впровадили компенсацію за працевлаштування ВПО. За кожного працевлаштованого з числа внутрішньо переміщених осіб держава виплачує роботодавцю компенсацію у розмірі мінімальної заробітної плати (6 700 грн) впродовж 2 місяців
- Створили єдину платформу цифрової взаємодії для допомоги в релокації бізнесу
Запустили офіційний сайт програми єРобота, на якому можна ознайомитись з умовами участі по кожному грантовому конкурсу та подати заявку на отримання гранту від держави. За різними програмами, можна отримати від 250 тисяч гривень на розвиток власної справи до 8 млн грн для переробних підприємств.
Авторка: Анастасія Федор