“Той, хто дійде до роботи”: Kernel, ПУМБ, Ajax Systems та “Епіцентр” розказали про кадровий голод

24 Вересня 11:47
РОЗБІР ВІД «Комерсант Український»

Український бізнес опинився перед безпрецедентним кадровим викликом: війна, міграція та мобілізація загострили нестачу працівників у всіх секторах економіки. Водночас компанії не здаються і запускають власні програми для залучення та утримання молоді. Під час ІІІ панелі «Голос бізнесу та роботодавців: чи хтось його чує?», організованій “Комерсантом українським”, представники провідних компаній поділилися своїм досвідом 

Бізнес має навчитися чути молодь: у Kernel розповіли, як утримують кадри в селах

Цінність людини — це основа будь-якої компанії, і саме робота з молоддю здатна приносити бізнесові реальні результати. Про це під час ІІІ панелі «Голос бізнесу та роботодавців: чи хтось його чує?» розповіла директор з персоналу Kernel Наталія Теряхіна.

За її словами, 70% потужностей компанії розташовані у сільській місцевості, тож залучення та утримання молодих фахівців там є ключовим завданням. Kernel вже багато років створює робочі місця для випускників без досвіду та підтримує розвиток громад у селах.

«Нам дуже важливо, щоб молодь залишалася в сільській місцевості. Ми працюємо і з точки зору надання робочих місць, і з точки зору інфраструктури для громад», — зазначила Теряхіна.

Окрему увагу компанія приділяє освітнім ініціативам. Зокрема, було запущено проєкт Open AgroTech University, який поєднує навчання, практику та бізнес-освіту для студентів і випускників аграрних та інженерних спеціальностей.

«Наша мета була не просто залучати молодь у Kernel, а розширити сам ринок праці. Ми не можемо конкурувати лише за тих кандидатів, що вже є. Треба створювати нових фахівців, які відповідають сучасним вимогам бізнесу», — підкреслила Наталія Теряхіна.

На її думку, завдання компаній — не перекуповувати кадри між собою, а розвивати молодих спеціалістів, надаючи їм можливість застосовувати знання у сучасному виробництві.

«Кадровий голод» в Україні: у ПУМБ розповіли, як утримують молодих фахівців

Україна перебуває у стані безпрецедентного дефіциту працівників — ринок потребує понад 500 тисяч фахівців. При цьому близько 40% студентів після практики планують виїхати за кордон у пошуках кращих умов. Про це заявив начальник відділу підбору та адаптації персоналу масових позицій ПУМБ Денис Гончарук під час ІІІ панелі «Голос бізнесу та роботодавців».

«Це не просто статистика — це втрата молоді. І ми маємо реагувати», — наголосив Денис Гончарук.
Щоб утримати кадри, банк запровадив програми стажування та практики, у межах яких торік зареєструвалися 196 студентів, а 19% з них отримали роботу. Також діє система менторства і наставництва, яка дозволила суттєво знизити плинність молодих співробітників — з 40% до 15%.
«Ми не залишаємо молодого фахівця наодинці. Ми підтримуємо, інвестуємо, мотивуємо. І це дає результат», — підсумував Денис Гончарук.

Ajax Systems інвестує в освіту: компанія допомагає університетам готувати інженерів нового покоління

Війна загострила проблему відтоку кадрів і посилила конкуренцію за висококваліфікованих спеціалістів в Україні. Особливо це відчувають компанії, що працюють у високотехнологічних галузях.

Менеджерка освітніх програм Ajax Systems Ольга Нагорнюк під час публічної дискусії розповіла, що знайти досвідчених інженерів-розробників сьогодні стало значно складніше:

«Наш сектор зріс і збагатився схожими компаніями, особливо у сфері Military Technologies. Для країни це дуже важливо, але для нас це виклик. Фахівці, які раніше не були настільки затребуваними на глобальному ринку, зараз стали максимально затребуваними», — пояснила Ольга Нагорнюк.

За її словами, компанія вирішила зробити акцент не лише на пошуку кадрів, а й на інвестиціях у співпрацю з українськими університетами. Ajax Systems розвиває модель підтримки освіти, яка включає три ключові кроки:

Інфраструктура. Створення сучасних лабораторій, обладнаних технікою та матеріалами, де студенти можуть поєднувати теоретичні знання з практикою.

Команда викладачів. Компанія підбирає фахових викладачів для роботи в цих лабораторіях і компенсує їм частину зарплат, адже це додаткове навантаження.

Інженерна підтримка. Спеціалісти Ajax Systems допомагають визначати перелік проєктів і рівень навичок, яких мають досягти студенти, аби стати конкурентними на ринку праці.

«Ми намагаємось не будувати освіту всередині компанії, а поєднувати нашу експертизу з можливостями університетів. Це допомагає створити базу для підготовки інженерів високого рівня, які потрібні і нам, і країні загалом», — підкреслила Нагорнюк.

В Ajax Systems переконані: інвестиції в освіту та фундаментальні дисципліни — математику, фізику, інженерію — це вклад не лише у розвиток компанії, а й у зміцнення технологічного майбутнього України.

Сьогодні бізнесу потрібен будь-хто, хто здатен дійти до роботи

В Україні кадровий голод став ще гострішим через війну, мобілізацію та міграцію. Бізнес відчуває критичну нестачу працівників і готовий брати фактично будь-кого, хто здатний працювати стабільно.

Про це заявила голова Комітету зі сталого розвитку Федерації роботодавців України, очільниця галузевої ради Федерації металургів України, член НАЗЯВО Олена Колеснікова.

«Коли мене питають, опишіть кандидата, який потрібен бізнесу, я відповідаю: той, хто дійде. Якщо він може вийти сьогодні на роботу і завтра знову прийти — наш бере. Жоден підприємець від такого кандидата не відмовиться», — наголосила Колеснікова. 

Колеснікова також звернула увагу на стереотипи, які формуються ще у школі. На її думку, освіта часто віддалена від реалій бізнесу, а студенти навіть не знають локальних компаній у своїх регіонах.

«Коли я запитую студентів, які компанії вони знають, ніхто не може назвати. Вони можуть назвати міжнародні бренди, але не бізнес поруч із ними. Ми досі не навчилися настільки сильно поважати себе й розуміти, які в нас є можливості та які круті компанії працюють в Україні», — зазначила Олена Колеснікова.

«Епіцентр» запускає проєкт для молоді: компанія готує нове покоління керівників

Компанія «Епіцентр К», що сьогодні об’єднує понад 34 тисячі працівників, працює не лише як мережа торговельних центрів. Бізнес охоплює виробництво керамічної плитки, агросектор, онлайн-маркетплейс, енергетику та навіть гуманітарне розмінування. У компанії переконані: розмаїття напрямів дозволяє створювати нові можливості для молодих спеціалістів.

Керівник HR-департаменту «Епіцентру К» Олег Плахтій наголосив, що середній вік працівників за останні роки зріс із 27 до 41 року. Саме тому у 2024 році компанія запустила масштабний проєкт «Епіцентр можливостей», покликаний залучати молодь і будувати для неї чіткі кар’єрні траєкторії.

«Ми працюємо з 160 навчальними закладами, разом змінюємо програми, аби студенти могли одразу отримати актуальні знання й досвід. Для молодих спеціалістів створені кар’єрні карти, є внутрішні курси та прозора система оцінювання, без жодних “своїх” чи “чужих”. Уже 20 працівників отримали перші керівні посади», — розповів Плахтій.

Компанія також успішно запустила програму працевлаштування неповнолітніх на літній період, яку планують розширювати. Молодим працівникам показують усі напрямки роботи — від логістичних комплексів до сучасних виробництв, демонструючи, що розвиватися і будувати кар’єру можна в Україні.

Отже, український бізнес розуміє: утримати молодь можна лише створюючи умови для розвитку — від перших стажувань до кар’єрних траєкторій і підтримки громад. Це не лише дає компаніям працівників, а й формує основу для відновлення економіки після війни.

Читають зараз