У Раді пропонують повернути штрафні бали для водіїв

30 Жовтня 13:48
РОЗБІР ВІД «Комерсант Український»

Усе нове — добре забуте старе. У Верховній Раді зареєстровано законопроєкт №14133, який пропонує повернути штрафні бали за порушення правил дорожнього руху (ПДР). На думку нардепів — це нібито має стимулювати водіїв їздити за правилами. «Комерсант Український» розбирався, за що збираються позбавляти посвідчень водіїв порушників ПДР.

Нардепи пропонують свою схему нарахування штрафних балів починаючи з незначних порушень, таких як непристебнутий ремінь безпеки або неувімкнені габарити, і до скоєння ДТП.

1 БАЛ — можна отримати за вчинення правопорушень, передбачених:

Частинами 3, 5, 6 і 8 ст. 121 — щодо порушень правил використання зовнішніх світлових приладів, а також порушень правил проїзду перехресть.

Ст. 121¹ передбачає штрафи за керування транспортним засобом без пристебнутого ременя безпеки.

Ст. 121² (ч. 2) стосується керування транспортним засобом із несправною гальмівною системою.

Ст. 121³ (ч. 1) регулює порушення, пов’язані з керуванням автомобілем на світлофорі.

А от ч.7 статті 122 Кодексу України про адміністративні правопорушення (КУпАП) встановлює штраф за зупинку або стоянку на місцях, призначених виключно для електромобілів.

2 БАЛИ — за правопорушення:

ст. 121 ч.1, 7, 11 — відсутність аптечки, вогнегасника, несправне обладнання, непройдений технічний огляд, невідповідність переобладнання.

ст. 121² ч.1 — відсутність техогляду або сертифікації після переобладнання.

ст. 121³ ч.2 — встановлення несертифікованого газобалонного обладнання.

ст. 122 ч.1, 2, 6 — перевищення швидкості до 50 км/год, порушення розмітки, сигналів світлофора, правил проїзду перехресть, зупинки, залізничних переїздів, невиконання вимог поліцейського про зупинку.

ст. 122¹ ч.1, 2 — порушення правил обгону та дистанції, недотримання вимог дорожніх знаків і розмітки.

ст. 122⁵ — порушення правил користування зовнішніми світловими приладами або звуковими сигналами.

ст. 123 ч.1 — порушення правил руху колон, обгону і зустрічного роз’їзду.

3 БАЛИ — за правопорушення: ч. 2 ст. 121, ч. 3 ст. 122 КУпАП (керування транспортом з небезпечними технічними несправностями або грубі порушення швидкісного режиму — перевищення більш ніж на 50 км/год, виїзд на зустрічну смугу).

4 БАЛИ — за правопорушення, передбачені ст. 124, ст. 124¹, ч. 1, 2 ст. 126 КУпАП (ДТП без потерпілих, але з ушкодженням транспорту або майна; керування автомобілем без документів або дозволу).

5 БАЛІВ — за правопорушення, передбачені ч. 4, 5 ст. 122, ст. 122⁴, ч. 2 ст. 123 КУпАП (перевищення швидкості, що створило аварійну ситуацію, залишення місця ДТП та в’їзд на залізничний переїзд, коли рух через нього заборонено).

Бали анулюються через рік (365 днів) з дня нарахування. Відновити дію посвідчення водія можна після проходження повторного навчання та складання теоретичного і практичного іспитів.

Водночас з’явиться ще одна додаткова стаття — Стаття 27². Тимчасове призупинення дії посвідчення водія (скорочено). Якщо водієві нараховано 15 і більше штрафних балів, а для водіїв зі стажем менш як 1 рік — 10 і більше, уповноважена особа Нацполіції приймає обґрунтоване рішення про тимчасове призупинення дії посвідчення водія.

Рішення набирає чинності з дня його винесення і може бути оскаржене в суді протягом одного місяця, проте скарга не зупиняє його дію. Водія повідомляють рекомендованим листом, а також (за наявності даних) SMS або email; інформація з’являється на порталі «Дія».

Щоб відновити дію посвідчення, водій зобов’язаний повторно пройти навчання і скласти теоретичний та практичний іспити. Після відновлення всі раніше нараховані бали анулюються.

Нові штрафні бали — нові проблеми

Ця система штрафів не нова. У 2015 році приймався Закон України «Про внесення змін до окремих законодавчих актів України щодо удосконалення регулювання відносин у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху».

Однак реалізація цих положень виявилася неефективною через суперечливий механізм попереднього нарахування балів, який дозволяв уникати фактичного покарання.

Згодом цей вид адміністративного стягнення було виключено з Кодексу України про адміністративні правопорушення. А сьогодні його знову вирішили реалізувати нардепи, посилаючись на те, що така схема добре себе зарекомендувала в розвинених країнах світу.

Як вважають адвокати, з одного боку, це хороша ідея, але, як завжди, вона може зіштовхнутися з поганою реалізацією. До того ж те, що прийняли в 2015 році, так і залишилося на папері, бо автори перестаралися з системою штрафних балів, через що закон не запрацював.

Цього разу автори пішли іншим шляхом — зменшили кількість балів, але розширили статті для їх застосування. І тепер, як розповів у коментарі «Комерсанту Українському» адвокат Андрій Вареник, до виписаних штрафів ще збираються додавати штрафні бали. І буде приблизно як у футболі — отримав дві жовті картки, отже вже червону і ти поза грою.

«На жаль, знову може не обійтися без зловживань. Адже в нас уже склалася практика, коли поліція виписує штрафи неправомірно. І водії змушені звертатися до суду, а, отже, це буде навантаження на судову систему. Тобто бали будуть виписуватись разом зі штрафом за порушення ПДР. Якщо зараз, коли виписують штраф, скажімо, за перевищення швидкості, всі платили і про це забували, то тут можна ще й отримати додатково 3 бали за це. А якщо ще порушити — то знову йти заново отримувати права. Чудова кількість адміністративних справ перевантажить суди», — вважає адвокат Андрій Вареник.

А після позбавлення посвідчень водіям знову доведеться проходити шлях через автошколу в МРЕВ (або МРЕО). А це — і гроші, і час, і нерви. І знову отримають на руки тимчасові права — на два роки, які потім, якщо будуть їздити без порушень, знову потрібно буде міняти через іспити в МРЕО.

На жаль, як водиться, щоб не отримати штраф і штрафні бали до нього, водії почнуть пропонувати хабара поліції, щоб вирішити всі питання на місці.

Авторка: Алла Дуніна

Дзвенислава Карплюк
Редактор

Читають зараз