Чи справді росія на порозі паливної кризи: аналіз

26 Серпня 12:56
РОЗБІР ВІД «Комерсант Український»

Протягом серпня українські безпілотники провели низку точкових ударів по стратегічно важливих російських нафтопереробних заводах та елементах паливної системи. Внаслідок цих атак деякі НПЗ призупинили діяльність, спалахнули великі пожежі, а постачання нафти через трубопровід “Дружба” було тимчасово перервано. Удари виявились настільки відчутними для росії, що на цьому тлі в кількох регіонах країни вже запровадили обмеження на продаж бензину: паливо видають за талонами для підприємств, а ціни на АІ-95 стрімко зросли.

«Комерсант Український» звернувся до вітчизняних експертів, аби з’ясувати, чи може ця ситуація вилитися у повноцінну паливну кризу в рф.

Криза є, кризи немає

Михайло Гончар, експерт з питань енергетики, ексклюзивно для зазначив, що проблема з паливом уже помітна в багатьох регіонах росії. За його словами, якщо українські Сили оборони продовжать атаки на російську нафтопереробку та залізничну логістику, то у вересні наслідки можуть стати значно серйознішими, ніж зараз. Особливо Гончар наголосив на обмеженості резервів відновлення:

“Резерв їх відновлення доволі обмежений, оскільки Білорусь теж ввела обмеження на експорт бензину. Імовірно, зупинка “Дружби” залишила тільки технологічний резерв для двох білоруських НПЗ в Мозирі і Новополоцьку”,

– пояснює Гончар.

Втім, із ним не погоджується експерт з енергетики Геннадій Рябцев. Він вважає, що наразі немає підстав говорити про паливну кризу в рф. У росії все не без проблем у цій галузі, однак до кризи, за словами експерта, ще далеко.

“Чесно кажучи, немає підстав казати про наявність паливної кризи в рф. Є підстави говорити про те, що державне регулювання в рф не дозволяє ефективним чином розподіляти ті товари, які виробляються на її території”,

– прокоментував Рябцев ексклюзивно для .

За словами експерта, обсягів вироблених нафтопродуктів у росії цілком достатньо для задоволення попиту, але недосконала податкова система та адміністративне втручання в ринок призводять до дефіциту в окремих регіонах. Він уточнив, що нестача палива спостерігається переважно в Приморському краї, Забайкаллі, на Курильських островах та Камчатці, де забезпечення залежить від Хабаровського та Комсомольського НПЗ.

“Там проблема полягає в тому, що звідти практично вся нафта пішла на експорт до Китаю. І просто заводи не можуть задовольнити попит, який, звісно, при нетачі набуває ознак ажіотажу”,

– пояснив він.

Дивіться нас у YouTube: важливі теми – без цензури

Логістика – ключова ланка

Говорячи про європейську частину рф, Рябцев зазначив, що там починає давати збої логістика, а удари по НПЗ дійсно впливають на ситуацію.

“Якщо подивитися на потужність цих нафтопереробних заводів, які були пошкоджені, то це приблизно 17% від загальних обсягів переробки нафти”,

– сказав експерт.

Однак він підкреслює, що це не означає виведення з ладу 17% потужностей, а йдеться лише про тимчасове скорочення виробництва чи відвантаження. За оцінкою експерта, ці втрати можна було б компенсувати за умови ефективної логістики та відсутності державного втручання в ринок.

Рябцев також торкнувся проблем з логістикою, спричинених воєнними вантажами:

“Логістика також є недосконалою через те, що вона завантажена воєнними вантажами. Декілька сортувальних вузлів було також пошкоджено внаслідок українських атак. Наприклад, вздовж федеральної траси “Дон” утворилися черги з вантажівок, яким не вистачає дизельного палива”.

Експерт все одно наголошує, що така ситуація не є паливною кризою, оскільки

“паливна криза це коли немає палива, але виробництво зараз дозволяє забезпечити усіх споживачів рф нафтопродуктами за нормальних умов”.

Михайло Гончар додає, що росія, у крайному випадку, може навіть залучати міжнародну допомогу, хоч це буде й доволі дорого і не дуже ефективно.

“Хіба індуси будуть присилати на допомогу росії зворотно бензин, виготовлений з російської нафти. Китайці… Але це довга логістика, довге плече. І це не те, що може бути надано оперативно”.

Він додав, що Білорусь могла б надати швидку допомогу як сусід, але її власні обмеження роблять це малоймовірним.

Перспективи на вересень: відновлення чи криза?

Михайло Гончар вважає, що без паузи в українських атаках ситуація може дійти до критичної точки:

“Якщо буде пауза, то вони відновляться протягом вересня. Тому головне – це не зупинятись нашим Силам оборони. Тоді – так, це дійде до певної критичної точки”.

Геннадій Рябцев, навпаки, акцентує, що кризи можна уникнути, якщо усунути державне втручання та нормалізувати логістику.

“Якщо не буде цього втручання держави в роботу ринку, якщо буде нормально працювати логістика”,

то росія впорається з наслідками українських атак на паливну інфраструктуру, переконаний він. Експерт переконаний, що поточні проблеми з паливом в рф – це радше результат адміністративних помилок, ніж прямого дефіциту ресурсів.

Загалом експерти сходяться в тому, що продовження українських ударів може посилити тиск на російську паливну систему, але ключовими факторами залишаться ефективність відновлення, зовнішня допомога та внутрішнє регулювання.

Читайте нас у Telegram: головні новини коротко

Остафійчук Ярослав
Редактор

Читають зараз