Чи справді росія на порозі паливної кризи: аналіз
26 Серпня 12:56
РОЗБІР ВІД Протягом серпня українські безпілотники провели низку точкових ударів по стратегічно важливих російських нафтопереробних заводах та елементах паливної системи. Внаслідок цих атак деякі НПЗ призупинили діяльність, спалахнули великі пожежі, а постачання нафти через трубопровід “Дружба” було тимчасово перервано. Удари виявились настільки відчутними для росії, що на цьому тлі в кількох регіонах країни вже запровадили обмеження на продаж бензину: паливо видають за талонами для підприємств, а ціни на АІ-95 стрімко зросли.
«Комерсант Український» звернувся до вітчизняних експертів, аби з’ясувати, чи може ця ситуація вилитися у повноцінну паливну кризу в рф.
Криза є, кризи немає
Михайло Гончар, експерт з питань енергетики, ексклюзивно для зазначив, що проблема з паливом уже помітна в багатьох регіонах росії. За його словами, якщо українські Сили оборони продовжать атаки на російську нафтопереробку та залізничну логістику, то у вересні наслідки можуть стати значно серйознішими, ніж зараз. Особливо Гончар наголосив на обмеженості резервів відновлення:
“Резерв їх відновлення доволі обмежений, оскільки Білорусь теж ввела обмеження на експорт бензину. Імовірно, зупинка “Дружби” залишила тільки технологічний резерв для двох білоруських НПЗ в Мозирі і Новополоцьку”,
– пояснює Гончар.
Втім, із ним не погоджується експерт з енергетики Геннадій Рябцев. Він вважає, що наразі немає підстав говорити про паливну кризу в рф. У росії все не без проблем у цій галузі, однак до кризи, за словами експерта, ще далеко.
“Чесно кажучи, немає підстав казати про наявність паливної кризи в рф. Є підстави говорити про те, що державне регулювання в рф не дозволяє ефективним чином розподіляти ті товари, які виробляються на її території”,
– прокоментував Рябцев ексклюзивно для .
За словами експерта, обсягів вироблених нафтопродуктів у росії цілком достатньо для задоволення попиту, але недосконала податкова система та адміністративне втручання в ринок призводять до дефіциту в окремих регіонах. Він уточнив, що нестача палива спостерігається переважно в Приморському краї, Забайкаллі, на Курильських островах та Камчатці, де забезпечення залежить від Хабаровського та Комсомольського НПЗ.
“Там проблема полягає в тому, що звідти практично вся нафта пішла на експорт до Китаю. І просто заводи не можуть задовольнити попит, який, звісно, при нетачі набуває ознак ажіотажу”,
– пояснив він.
Дивіться нас у YouTube: важливі теми – без цензури
Логістика – ключова ланка
Говорячи про європейську частину рф, Рябцев зазначив, що там починає давати збої логістика, а удари по НПЗ дійсно впливають на ситуацію.
“Якщо подивитися на потужність цих нафтопереробних заводів, які були пошкоджені, то це приблизно 17% від загальних обсягів переробки нафти”,
– сказав експерт.
Однак він підкреслює, що це не означає виведення з ладу 17% потужностей, а йдеться лише про тимчасове скорочення виробництва чи відвантаження. За оцінкою експерта, ці втрати можна було б компенсувати за умови ефективної логістики та відсутності державного втручання в ринок.
Рябцев також торкнувся проблем з логістикою, спричинених воєнними вантажами:
“Логістика також є недосконалою через те, що вона завантажена воєнними вантажами. Декілька сортувальних вузлів було також пошкоджено внаслідок українських атак. Наприклад, вздовж федеральної траси “Дон” утворилися черги з вантажівок, яким не вистачає дизельного палива”.
Експерт все одно наголошує, що така ситуація не є паливною кризою, оскільки
“паливна криза це коли немає палива, але виробництво зараз дозволяє забезпечити усіх споживачів рф нафтопродуктами за нормальних умов”.
Михайло Гончар додає, що росія, у крайному випадку, може навіть залучати міжнародну допомогу, хоч це буде й доволі дорого і не дуже ефективно.
“Хіба індуси будуть присилати на допомогу росії зворотно бензин, виготовлений з російської нафти. Китайці… Але це довга логістика, довге плече. І це не те, що може бути надано оперативно”.
Він додав, що Білорусь могла б надати швидку допомогу як сусід, але її власні обмеження роблять це малоймовірним.
Перспективи на вересень: відновлення чи криза?
Михайло Гончар вважає, що без паузи в українських атаках ситуація може дійти до критичної точки:
“Якщо буде пауза, то вони відновляться протягом вересня. Тому головне – це не зупинятись нашим Силам оборони. Тоді – так, це дійде до певної критичної точки”.
Геннадій Рябцев, навпаки, акцентує, що кризи можна уникнути, якщо усунути державне втручання та нормалізувати логістику.
“Якщо не буде цього втручання держави в роботу ринку, якщо буде нормально працювати логістика”,
то росія впорається з наслідками українських атак на паливну інфраструктуру, переконаний він. Експерт переконаний, що поточні проблеми з паливом в рф – це радше результат адміністративних помилок, ніж прямого дефіциту ресурсів.
Загалом експерти сходяться в тому, що продовження українських ударів може посилити тиск на російську паливну систему, але ключовими факторами залишаться ефективність відновлення, зовнішня допомога та внутрішнє регулювання.
Читайте нас у Telegram: головні новини коротко