«Споживчий прагматизм»: Українці прагнуть «жити тут і зараз» і не економлять на здоров’ї та задоволенні

8 Грудня 19:39

Повномасштабна війна суттєво змінила споживчі моделі українців, проте більшість громадян відмовляються від тотальної економії на речах, які приносять задоволення, та на власному здоров’ї. Дослідження, проведене компанією Gradus у партнерстві з Vogue Ukraine, показало, що ключовим пріоритетом стало прагнення «жити тут і зараз», а якість товарів переважає престиж брендів, передає «Комерсант Український».

Пріоритет «Тут і зараз» та Душевна Рівновага

Основний висновок дослідження стосується психологічного стану та стратегії виживання українців:

  • 88% опитаних у всіх вікових групах заявляють, що прагнуть жити «тут і зараз», не відмовляючи собі в радощах.
  • 85% респондентів підтримують свою душевну рівновагу через приємні витрати. Ця стратегія найпопулярніша серед молоді 25–34 років.
  • Старші вікові групи (45–55 і 55+) виявилися більш схильними до класичної економії.

На що українці готові витрачати кошти

Попри те, що 82% опитаних намагаються уникати зайвих покупок, а от від речей, що приносять задоволення, вони не відмовляються.

  • Здоров’я — №1: Найважливішою статтею витрат українці називають здоров’я та медичні послуги (70%). Загалом 76% громадян інвестують у здоров’я.
  • Якість над Кількістю: 77% опитаних купують менше речей, але надають перевагу вищій якості.
  • Емоційний Стан: 59% спрямовують кошти на речі, що покращують емоційний стан.
  • Розвиток: 52% інвестують у розвиток і досвід (навчання, подорожі).

Стиль і Краса: Якість vs престиж

У виборі fashion & beauty-товарів споживча стратегія є максимально прагматичною, де довговічність та особистий досвід переважають маркетинг:

  • Якість (39%) ставиться на перше місце, тоді як лише 11% орієнтуються на престиж бренду.
  • Критерії вибору: Найважливішим фактором є особистий досвід і знання бренду (52%), далі йдуть рекомендації друзів (33%) та вплив соцмереж (24%).

Щодо предметів розкоші думки розділилися: 32% респондентів практикують стриманість, 22% вважають такі витрати недоречними зараз, але 19% розцінюють предмети розкоші як частину нормального життя.

Гендерна різниця у підходах до економії

Дослідження підкреслює помітну гендерну різницю у підходах до економії:

  • 61% жінок (проти 47% чоловіків) не схильні скорочувати витрати на важливі для себе речі.
  • 70% жінок (проти 50% чоловіків) купують товари для підняття настрою.

Це свідчить про те, що жінки частіше використовують «приємні витрати» як механізм підтримки психологічної рівноваги у складні воєнні часи.

Дослідження проведене дослідницькою компанією Gradus методом самозаповнення анкети в мобільному додатку Gradus. Цільова аудиторія: чоловіки і жінки віком 1860 років із доходом вище середнього, які проживають у містах України з населенням понад 50 тисяч, за винятком тимчасово окупованих територій та зон активних бойових дій. Польовий етап тривав 25–27 серпня 2025 року. Розмір вибірки: 600 респондентів.

Марина Максенко
Редактор

Читають зараз