В Україні можуть з’явитися платні дороги: подробиці
5 Грудня 2024 17:38
РОЗБІР ВІД В Україні хочуть запустити платні дороги. Заступник міністра розвитку громад та територій Сергій Деркач під час зустрічі з представниками Європейської Бізнес Асоціації зазначив, що запровадження платних автошляхів є однією з вимог Європейського Союзу.
«Ми вже маємо готовий законопроєкт з цього питання і зараз активно працюємо над його реалізацією… Для того, щоб побудувати якісну дорогу, потрібно здійснити аналіз інтенсивності руху, який зараз проводиться на шести дорогах. Водночас ми ведемо переговори з інвесторами, зокрема маємо домовленості з Європейським інвестиційним банком», — сказав він.
Деркач додав, що остаточне рішення щодо запуску платних доріг буде ухвалене після завершення повного аналізу руху на цих маршрутах, проте він не уточнив, які саме дороги включені до цього дослідження.
Народний депутат Володимир Крейденко, член комітету Верховної Ради з питань транспорту та інфраструктури, в ефірі каналу «Київ 24» повідомив, що впровадження платних доріг в Україні можливо через п’ять років, за умови, що необхідні законодавчі ініціативи будуть підготовлені вже сьогодні. За словами Крейденка, наразі проводиться аналіз доріг в Дніпропетровській, Київській, Львівській, Одеській та Полтавській областях. Для того, щоб така дорога була рентабельною, її інтенсивність повинна становити щонайменше 18 тисяч автомобілів на добу. Цей процес здійснюється у співпраці з європейськими консультантами та місцевою владою.
«Ми маємо розробити необхідне законодавство. Якщо європейські інвестори хочуть будувати платні дороги, вони можуть фінансувати це власним коштом, пропонуючи громадянам альтернативу — нові швидкісні автошляхи з високою якістю. І вже самі люди обиратимуть, якими дорогами їздити: тими, що є зараз, чи новими платними дорогами, збудованими за європейські кошти», — зазначив депутат.
Володимир Крейденко також додав, що будівництво одного кілометра нової дороги в Україні наразі коштує щонайменше 20 мільйонів гривень.
У бюджеті на 2025 рік немає коштів на нові дороги
Народна депутатка України Оксана Савчук в ексклюзивному інтерв’ю для «Комерсант Український» поділилася своїми думками щодо перспектив введення платних доріг в Україні та стану дорожньої інфраструктури в умовах війни. За її словами, до початку активного вторгнення держава планувала розпочати партнерство з приватними компаніями для створення платних доріг державного значення. Однак нинішня ситуація змінила ці плани.
“Планувалося, що частина коштів йшла б до державного бюджету, а частина — на ремонт доріг. Проте війна ускладнює всі інфраструктурні ініціативи. Ніхто не може точно сказати, коли саме в Україні з’являться платні дороги”, — зазначила народна депутатка.
За її словами, в бюджеті на 2025 рік не закладені кошти на дорожній фонд, а наступного року зусилля спрямовуватимуться на ямкові ремонти критично важливих доріг на Сході та Півдні, які потрібні військовим для евакуації та швидкого пересування по лінії фронту.
“Зараз йдеться лише про пошук коштів на ці термінові ремонти, а не про великі інфраструктурні проєкти”, — підкреслила Савчук.
Однак в майбутньому, після перемоги, вона вважає, що інфраструктурні проєкти, зокрема будівництво платних доріг, можуть бути швидко реалізовані.
Оплата за користування платними дорогами: якою вона буде
Оксана Савчук також прокоментувала ініціативу деяких інфраструктурних експертів щодо введення платних доріг саме для вантажівок. Деякі експерти пропонують зробити наявні дороги платними лише для великогабаритних транспортних засобів, адже їхнє навантаження негативно впливає на стан доріг.
“Я не підтримую цю ідею. Це питання потребує комплексного підходу. У нас є механізми контролю за перевізниками, і якщо вони порушують правила, то повинні бути відповідні штрафи. Створення платних доріг для вантажівок може бути неефективним, якщо не працюватимуть служби вагового контролю”, — додала депутатка.
Щодо механізму оплати за проїзд, Оксана Савчук вважає, що Україна може перейняти досвід європейських країн.
“Можна передбачити варіанти, як готівкові, так і безготівкові платежі. Враховуючи цифровізацію держави, безготівковий розрахунок буде більш актуальним”, — зазначила вона.
Загалом, Савчук підкреслила, що в умовах війни важливо не тільки створювати нові платні дороги, але й забезпечити належний стан вже існуючої інфраструктури, яка є критично важливою для забезпечення військових потреб.
“Війна змінила наші плани, і зараз ми маємо зосередитися на відновленні критичної інфраструктури”, — резюмувала народна депутатка.
Отже, запровадження платних доріг в Україні є важливим кроком до модернізації дорожньої інфраструктури, що відповідає вимогам Європейського Союзу. Однак, на шляху реалізації цієї ініціативи є ряд викликів, зокрема необхідність проведення детального аналізу руху на конкретних маршрутах, а також створення відповідного законодавства. Важливою частиною цього процесу є співпраця з європейськими інвесторами, які мають фінансувати будівництво нових автошляхів. Проте, через ситуацію з війною, певні аспекти реалізації платних доріг відкладаються, і увага наразі зосереджена на відновленні критичної інфраструктури, що особливо важливо для забезпечення потреб армії.
Автор — Даріна Глущенко