18% ресторанних закладів ігнорують заборону куріння в приміщеннях – дослідження
4 Квітня 11:49
Всеукраїнська кампанія “Молодь вільна від куріння” у партнерстві з Центром громадянського представництва “Життя” представили результати громадського моніторингу того, як ресторанні заклади дотримується антитютюнового законодавства. Про це повідомляється на сайті Центру демократії та верховенства права, інформує «Комерсант Український».
Волонтери протягом листопада 2024 року – лютого 2025 року перевірили 500 кафе, барів та ресторанів у 7 містах: Києві, Львові, Одесі, Дніпрі, Рівному, Вінниці, Тернополі.
Якими є результати моніторингу
Абсолютна більшість (82%) закладів дотримуються заборони куріння усіх тютюнових та нікотинових виробів у приміщеннях. Серед регіонів ситуація різна – наприклад, у Дніпрі і Одесі показник лише 74%, а у Львові та Рівному – 90%.
Під час порушень найбільше курять електронні сигарети (84%), сигарети для нагрівання (83%), кальян (79%) та класичні сигарети (13%). В більшості закладів, де курять кальян, також було дозволено курити один або кілька видів тютюнових виробів.
Лише 9% ресторанів, кафе, барів мають у закладі інформаційне повідомлення або наліпку про заборону куріння, які виглядають відповідно до вимог законодавства. Найбільше присутні наліпки у закладах Тернополя (18%), Рівного (14%) та Києва (12%).
У 84% закладів ресторанного господарства не було зафіксовано жодної реклами тютюнових виробів, пристроїв для нагрівання тютюну або кальянів.
Натомість порушниками найчастіше була використана реклама через дописи у соціальних мережах про куріння кальянів (77%), присутність кальянів у паперовому або електронному меню (54%), частина вивіски зображувала кальян (15%), вітрини з сигаретами або ТВЕН (11%), присутність сигарет, ТВЕН або пристроїв у паперовому або електронному меню (10%), табличка IQOS Friendly (7%).
Нагадаємо, чинне законодавство з 2012 року забороняє будь-яку рекламу тютюнових виробів, а також куріння тютюнових виробів, електронних сигарет та кальянів у всіх приміщеннях закладів ресторанного господарства. З 2022 року до цього переліку включені тютюнові вироби для нагрівання (так звані айкоси).
Перевіряють ресторанні заклади не лише волонтери
На підставі скарг громадян у 2024 році здійснено 250 позапланових перевірок дотримання закладами ресторанного господарства антитютюнового законодавства. Про це повідомив Начальник відділу контролю за рекламою та дотриманням антитютюнового законодавства Держпродспоживслужби Олег Кобельков.
За словами посадовця, порушення були встановлені у 183 суб’єктів господарювання (73%). Загалом застосовано фінансові санкції на суму 6,9 млн грн, з яких добровільно було сплачено 5 млн грн (72%), у примусовому порядку – 210 тис. грн, оскаржено у судах – 1,5 млн грн.
Також у 2024 році було встановлено 150 випадків порушень Закону України «Про рекламу» у розрізі реклами тютюнових виробів, пристроїв для них та електронних сигарет. Сума штрафних санкцій склала 403 тис. грн, з яких вже сплачено 306 тис. грн (76%).
Парламент планує посилити антитютюнове закондавство
Народні депутати нарешті можуть заборонити викладку тютюнових виробів, тим самим зменшивши їх привабливість, насамперед, для дітей та молоді.
Відповідна заборона передбачена новим законопроєктом №12091, над яким працюють в парламенті. Про це повідомила народна депутатка України Лада Булах.
Також, за її словами, проєктом Закону встановлюється заборона ароматизованих тютюнових виробів для електричного нагрівання та запроваджуються комбіновані медичні попередження, як на пачках стіків, так і на пристроях для нагрівання.
Лада Булах також висловила сподівання, що нарешті буде врегульовано проблему нікотинових подушечок (снюсів), які досі за нинішнім законодавством доступні для купівлі навіть дітям.